Ínyvisszahúzódás: felhúzódott fogíny kezelése, típusai

Mit jelent a felhúzódott fogíny avagy az íny visszahúzódása?

Ínyvisszahúzódás, vagyis ínyrecesszió azt az elváltozást jelenti, amikor a foggyökér felszínének egy része szabaddá válik. Ez amiatt alakul ki, hogy a fog koronáján túl a gyökér bizonyos része is íny fölé kerül és láthatóvá válik. Az elváltozás így megbontja a  fogsor íny lefutásának harmóniáját.

Mi a fogíny szerepe?

Egészséges esetben a fog gyökér részét és a fogágy csont állományát íny fedi. A fogíny feladata az alatta található fogágy szöveteinek védelme. Körülbelül úgy kell ezt elképzelni, ahogy a bőrünk viselkedik a külső behatásokkal szemben, csak itt a szánkban található nyálkahártyáról van szó.

Felhúzódott fogíny következményei

Az ínyvisszahúzódás legszembeötlőbb következménye annak esztétikai hatása. A fogíny visszahúzódás következménye az ínyszél aszimmetriája, természetellenes megjelenése.

A visszahúzódó íny nem csak esztétikai problémát okozhat, hanem fokozhatja a fognyak érzékenységét hideggel, meleggel, édes ízzel szemben is.

A visszahúzódó íny hatására a kevésbé ellenálló szövetek felszínre kerülnek és védtelenné válnak, emiatt az elváltozás növeli a fognyaki szuvasodás kockázatát is. A szuvasodás ezen típusának kezelésére kompozit fognyaki tömés lehet a megoldás. Általában lassú folyamat, így sokan észre sem veszik időben.

Visszahúzódott fogíny típusai: gyulladásos és nem gyulladásos ínyvisszahúzódás

Nagyon fontos megkülönböztetni azt, hogy mi miatt alakul ki a a fogíny visszahúzódása. A legfontosabb mérlegelendő kérdés tehát az, hogy gyulladásos oka van-e az elváltozásnak. Ennek megfelelően létezik:

• Gyulladásos eredetű ínyvisszahúzódás
  • NEM gyulladásos eredetű ínyrecesszió

Szakorvos tanácsa

Ínyvisszahúzódás kialakulhat gyulladásos alapon, de előfordulhat gyulladásmentes, anatómiai okok miatt is. A fogászati probléma típusának eldöntését mindig szakorvosi konzultáció előzi meg. Mindenképp azt javaslom, hogy ínyvisszahúzódás esetén keresse fel valamelyik parodontológus szakorvosunkat, hogy megnyugtató megoldást találjon a szabaddá vált fognyak okozta tünetek enyhítésére!

dr. Lukács László parodontológus

1. Gyulladásos eredetű ínyvisszahúzódás

Gyulladásos eredetű ínyrecesszió fogágybetegség, vagy fogínysorvadás talaján alakul ki. A betegség kialakulásában a rossz szájhigiéné, a fogat körülvevő, és íny alatt elhelyezkedő fogkő fontos szerepet játszik. Ilyenkor az előrehaladott betegség következtében a fog tartószerkezete sérül, a fogakat tartó csont sorvad. Végső stádiumban még ha egészséges fogakkal is rendelkezünk a betegség akár a fogak elvesztéséhez is vezethet.

A sorvadás következtében az ínyszövet alátámasztása csökken, így kialakul a fogíny visszahúzódása.Fontos azt megjegyezni, hogy a fogínysorvadás aktív, kezeletlen szakaszában az ínyrecesszió általában rejtve marad, hiszen az aktív gyulladás miatt az íny gyulladt, duzzadt, vérbő, és buriányzó.

A fogínysorvadás kezelése következtében a gyulladás megszűnik és az íny térfogata csökken. Ilyenkor már láthatóvá válik az íny visszahúzódása. Az ínyvisszahúzódás ebben az esetben a fogközökbe is kiterjed, és fekete háromszögek megjelenéséhez vezet.

Mindig kóros az ínyvisszahúzódás?

A fentiek tükrében tehát az felhúzódott fogíny nem minden esetben tekinthető kórosnak, hiszen gyulladásos eredetű ínyvisszahúzódás esetében a kezelt, gyógyult fogágybetegség tünete, jele lehet, annak ellenére, hogy valójában a szövetek már véglegesen sérültek.

2. NEM gyulladásos eredetű ínyrecesszió

Fontos a gyulladásmentes kifejezés, hiszen itt NEM gyulladásos elváltozásról van szó. Ez az esztétikai elváltozás a parodontológiai problémák kisebb hányadát teszi ki.

A fogíny visszahúzódás előfordulása? Kik érintettek?

Fogínyünk reakciója az irritáló behatásokra nagyban függ genetikai adottságainktól, így a vékony biotípusú íny érzékenyebb, míg a vastag biotípusú ellenállóbb. Hölgy pácienseinket érintik a különböző életszakaszokban bekövetkező hormonális változások, amik hatására az ínyszövet érzékenyebbé válik.

Gyulladásmentes ínyvisszahúzódás okai

A gyulladásmentes ínyvisszahúzódás legfőbb oka anatómiai eltérés. A fog ilyenkor a fogíven kívül helyezkedik el, emiatt vékonyabb, vagy teljesen hiányzik a fog adott felszínén a csontszövet.

Ilyenkor az íny érzékenyebb és a túlságosan erős vagy nem megfelelő technikával végzett fogmosás segíti elő az ínyvisszahúzódás kialakulását.

Az ínyvisszahúzódás oka lehet még a fogak nem megfelelő érintkezése, harapási rendellenességek miatt kialakuló túlterhelődés is.

A fogszabályozó kezelés kapcsán visszahúzódó íny is kialakulhat.

Ínyplasztika: a felhúzódott fogíny kezelése

Ínyplasztika eredménye: mire számíthatunk?

A fogíny helyreállítás, ínyvisszahúzódás kezelése során az elváltozást annak kiterjedésétől, típusától és fokozatától függően tudjuk korrigálni. A fogíny helyreállítás sikere nagyban függ tehát attól, hogy gyulladásos, vagy gyulladásmentes elváltozásról beszélünk-e. Az előbbi esetben az ínyplasztika általában nem jár sikerrel, hiszen az ínyt alátámasztó csontszövet sorvadt, sérült.

Ezzel szemben jó hír az, hogy a gyulladásmentes ínyrecesszió bizonyos fokozatai jobban vagy nagyon jól korrigálhatók. A fogászati kezelések között ez a korrekció tulajdonképpen az ínyplasztika egyik típusa A beavatkozás sikere hosszú távon fokozható, ha a kiváltó okot sikerül megszüntetni.

Ínyvisszahúzódás műtéti kezelése

Ínyplasztika: fogíny visszahúzódás kezelése műtéti úton

Az ínyvisszahúzódás fedésére különböző műtéti technikák léteznek (ínyplasztika). A megfelelő műtéti típus kiválasztása az eredményesség kulcsa. Az ilyen jellegű műtétek nagy odafigyelést, szakértelmet és tapasztalatot kívánnak, hiszen érzékeny beavatkozások, emiatt nagyon fontos az operatőr személye. A sikerhez szintén elengedhetetlen a sterilitás, vagyis a tiszta munkakörnyezet.

Ínyvisszahúzódás kezelése során sokszor a hiányzó íny mennyiséget a szájüreg egyéb területeiről (szájpadlás) pótoljuk. Ennek értelmében inkább beszélünk fogíny átültetésről, minthogy arról, hogy a fogíny visszanő, hiszen ennek gyakorlatilag nincs realitása.

Az ínyvisszahúzódás fedésére PRF membránt, vagy állati eredetű kollagén membránt is alkalmazhatunk.

Nagyon fontos a megfelelő méretű varratok behelyezése, ami gyakran sokkal kisebb annál, mint amit az általános szájsebészetben alkalmazunk.

Rendelőnkben nem csak az elváltozásokat kezeljük, hanem segítünk a megfelelő fogmosási technika elsajátításában, a rosszul rögzült, túl erős, helytelen fogmosási szokások kiküszöbölésében is. Ezzel  megelőzhetjük, illetve fenntarthatjuk az egészséges állapotot.

A javasolt rendszeres fogorvosi vizsgálat pedig lehetőséget ad az eredmények nyomon követésére a felhalmozódott fogkő eltávolítására, a megfelelő szájhigiénia fenntartására is.

Fogíny plasztika árak

A fogíny plasztika árak leginkább az érintett terület nagyságától függenek. Az ínyplasztika ára ilyen értelemben attól függ, hogy hány fogat érint az elváltozás. A fogíny plasztika árak az oldal alján találhatók, vagy a fogászati árak oldalon ismerhetők meg részletesen.

A konzultáció során minden esetben kezelési terv készül, így a beavatkozás előtt a költségek pontos ismeretére is lehetősége lesz.

Ha szeretné a fogínyvisszahúzódás problémáját kezeltetni, ne habozzon, mert létezik megoldás. Fáradjon el hozzánk egy fogászati konzultációra, hogy mielőbb megoldhassuk a problémáját. Parodontológus csapatunk segít fog. Hívja a  a +36 1 690 1304-es telefonszámot, vagy keressen minket e mailen!

GYIK - Ínyvisszahúzódás gyakori kérdések

Ha vissza van húzódva az ínyem, akkor ki fog esni a fogam?

Az ínyvisszahúzódás hátterében különböző okok állhatnak, melyek nem mindegyike eredményezi azt, hogy a fogak kilazulnak. Alapos parodontológiai vizsgálat után dönthet a szakember arról, hogy anatómiai, vagy gyulladás alapú ínyvisszahúzódással állunk szemben.

Vissza lehet még húzni az ínyt a lecsúszott fognyakra?

Olyan esetekben, amikor nem fogágygyulladás áll az ínyvisszahúzódás hátterében, hanem anatómiai okok, akkor akár teljes gyökérfedést is elérhetünk különböző ínyplasztikai beavatkozások segítségével. Ennek eldöntésére keresse fel parodontológus specialistáink egyikét!

Ínyvisszahúzódás sebészi ellátása szabadlebeny átültetésével (1-2 fog)

Ínyvisszahúzódás sebészi ellátása szabadlebeny átültetésével (3 vagy több fog)