Fogínysorvadás kialakulása és felismerése

Fogínysorvadás - fogágybetegség

A fogágybetegség, más néven fogágygyulladás a fogakat körülvevő szövetek gyulladásos megbetegedését jelenti. A fogínysorvadás a fogágybetegség közkeletű neve. A fogágybetegség gyógyításával a parodontológia, mint szakterület foglalkozik, a betegség gyógyításában jártas fogszakorvos a parodontológus. Jelentősége óriási, hiszen népbetegségről van szó. Ma a fogak elvesztésének leggyakoribb oka a fogágybetegség, és nem a fogszuvasodás.

A fogágybetegség kialakulásnak okai

Ahhoz, hogy részleteiben megérthessük a betegséget, ejtsünk néhány szót a fogak körüli szövetek felépítéséről. Fogainkat körülvevő szövetek összessége a fogágy. A fogak gyökere cementtel fedett, a csontban ül, amihez gyökérhártyarostokon keresztül kapcsolódik. A csontot a fogíny borítja.

A fogágybetegségnek az esetek nagy részében még napjainkban sem tulajdonítanak kellő jelentőséget a páciensek. Fontos megjegyezni, hogy a fogágyat érintő megbetegedések népbetegségnek számítanak, a lakosság több, mint 90%-a kisebb nagyobb mértékben érintett leggyakrabban ínygyulladással, ritkábban súlyos fogágygyulladásal. Az említett betegségek kezdeti stádiumban legtöbbször fájdalommentesek, csak néhány enyhe tünet utalhat a jelenlétükre. Az ínygyulladás csak az ínyszövet gyulladását, a fogágybetegség viszont az összes fogágyszövet gyulladását és pusztulását eredményezi.

A fogágygyulladás a szánkban lévő agresszív baktériumok jelenléte miatt alakul ki. A betegség oka a szájüregben felhalmozódó bakteriális felrakódások (lepedék, fogkő), aminek felszínén mindig friss baktériumréteg található. Ezek a baktériumok egészséges esetben is a szánkban vannak, de a nem kellően alapos fogmosási technika esetén elszaporodnak, összetételük megváltozik. Fogágybetegség kialakulásához nem elegendő azonban a nem kielégítő tisztítás. A lepedék és az agresszív bakteriális törzsek jelenléte mellett szükséges az immunrendszer nem megfelelő védekezése, egyfajta genetikai hajlam is. Ezt a tényezőt elkerülni nem, csak kiszűrni, a betegséget időben felismerni tudjuk. Szintén fontos megemlítenünk, hogy a dohányzás nagyfokú rizikótényezőt jelent a betegség kialakulásában, illetve a már kialakult fogínysorvadást súlyosbíthatja.

A fogágybetegség tünetei

A fogágygyulladás általában látványos tünetek nélkül kialakuló, hónapok vagy évek alatt előrehaladó betegség, ami a kezdeti ínyvérzéses tünetek után már csak előrehaladott állapotában mutat a páciens számára is könnyen érzékelhető jeleket. Ezek a súlyosabb tünetek a fogak elvándorlása, a fogmozgathatóság megjelenése, esetenként pedig fájdalom, duzzanat jelenléte. Rendkívül fontos a betegség időben történő felismerése, mielőtt a súlyos tünetek kialakulnak.

A korai felismerés céljából kezdjük pácienseink ellenőrzését mindig a fogágy alapos vizsgálatával, és amennyiben arra utaló jeleket találunk, azonnal megkezdjük a parodontális kezelést. Az öröklődő hajlam miatt rendkívül fontos a már kialakult betegségben szenvedő páciensek rokonainak, gyermekeinek szigorú és rendszeres szűrése, vizsgálata.

A fogágybetegsék korai tünetei, amire figyelmet kell fordítani:

• fogínyvérzés (pl. fogmosáskor);
  • duzzadt vörös íny;
  • esetenként kisfokú érzékenység;
  • kellemetlen lehelet.

A fogágybetegség súlyosbodása

A fogágybetegség minden esetben ínygyulladással (gingivitis) kezdődik. Korai stádiumban felismerve a betegség megfelelő kezeléssel egyszerűen megállítható, visszafordítható. Ebben a fázisban még semmiféle visszafordíthatatlan károsodás nem alakul ki a fogakat körülvevő szövetekben, ezért hangsúlyozzuk a betegség korai felismerésének fontosságát. Legjellemzőbb tünet a fogmosáskor fellépő ínyvérzés, illetve a duzzadt, vörös ínyszél. A fogmosáskor fellépő vérzés csak a legritkább esetben jelentkezik a túl erős fogmosás vagy túl kemény sörtéjű fogkefe miatt, sokkal inkább az ínygyulladás klinikai jele.

Amennyiben a gyulladás az íny alatti keményszövetekre (csont, rostrendszer) is ráterjed, a betegség súlyosabb típusával állunk szemben. Ezt hívjuk fogágygyulladásnak, fogágybetegségnek (parodontitis). Előrehaladott stádiumban a fogak gyökereit körülvevő csont is érintetté válik, pusztul, így a fogak körül mély tasakok jönnek létre, és a gyökér egyre nagyobb része kerül íny fölé. Végső stádiumban a fogak is kilazulnak, stabilitásuk nagymértékben csökken.

A már kialakult fogágybetegségek tünetei

• kellemetlen lehelet
  • fogak elvándorlása
  • foglazulás
  • fájdalom, duzzanat
  • fogínyvérzés

A fogágybetegség felismerése, vizsgálati lehetőségek

Az egyszerű fogínyvérzés is olyan intő jelnek számít, ami arra utal, hogy valami nincs rendben fogainkkal, fogágyunkkal. Érdemes ezeket a kis, jelentéktelennek látszó tüneteket is nagyon komolyan venni, mert a betegség kialakulásának korai fázisában még meg tudjuk állítani, akár vissza is tudjuk fordítani a káros folyamatokat.A kiindulási állapot teljeskörű ismerete valamint a megfelelő diagnózis felállítása elengedhetetlen feltétele a pontos tervezésnek. Ehhez a Helvetic Clinicsben rendelkezésünkre állnak az emberi szervezetet maximálisan kímélő 3D CBCT-, panoráma- és intraorális röntgen berendezések. Az elkészült diagnosztikai felvételek és kezelési terv pedig alapját képezik a későbbiekben elvégezni kívánt kezeléseknek.

Fogágybetegségben szenvedő páciens kezelését mindig az egész szájüregre kiterjedő vizsgálatsorozattal kezdjük. Ennek része a részletes klinikai vizsgálaton és a parodontális paraméterek rögzítésén (tasakmélység) túl a radiológiai vizsgálat. A diagnosztikai vizsgálatokat nagyon szigorú parodontális tervezés követi, ami dönt a reménytelen fogak eltávolításáról, a kérdéses fogak jövőjéről, a megtartható fogak kezelésének lépéseiről, illetve a foghiányok ideiglenes, majd a későbbi végleges pótlási lehetőségeiről is.

A fogágybetegség sikeres kezelése csapatmunka

A fogágybetegség sikeres kezelésének két legfontosabb alappillére a precíz diagnosztika, valamint a szakértelemmel és gyakorlattal rendelkező fogorvosi csapat. A Helvetic Clinicsben a gyógyító tevékenységet a parodontológiai szemlélettel dolgozó 16 fős orvoscsapat és a digitális diagnosztikai géppark biztosítja.

Ahhoz, hogy ez a gyógyító tevekénységünk sikeres legyen, Önre is szükségünk van. A fogágygyulladás megállítása igazi csapatmunka, amiben épp olyan nagy jelentősége van a parodontológusnak, mint az Ön aktív közreműködésének.

Stabil eredmény csak az Ön aktív részvételével lehetséges. Rendkívüli motiváltság, tökéletes szájhigiéne és a kezelések utáni rendszeres kontroll biztosítja azt, hogy fogai hosszú távon is egészségesek maradjanak!

10.000 HUF

Íny alatti fogtisztítás (zárt küret) foganként

55.000 HUF

Íny alatti fogtisztítás (zárt küret) kvadránsonként