A fogínysorvadás kezelése, fogágybetegség hatékony gyógyításának lehetőségei

A fogágybetegség, fogínysorvadás sikeres kezelésének legfontosabb feltétele a tünetek időben történő felismerése, és a kezelések azonnali megkezdése felkészült parodontológus szakorvos segítségével. A kezelések hatékonysága annál jobb, minél korábban megkezdődik a gyógyító tevékenység.

A fogágybetegségek kezelésével az a célunk, hogy a gyulladást okozó tényezőket megszüntessük, gyulladásmentes állapotot hozzunk létre, és ezt az egészséges állapotot hosszú távon, stabilan tartsuk fenn. Emellett lehetőségeinkhez képest meg kell próbálni visszaállítani az eredeti állapotot is, melyet különböző regeneratív, „csontpótló” eljárásokkal tehetünk meg.

A fogágyat érintő gyulladásos elváltozások kezelésének egyik részét a nem sebészi (konzervatív) terápia, míg másik részét a sebészi, adott esetben regeneratív sebészi terápia alkotja. A parodontológiai beavatkozások végezhető altatásban is.

Fogínysorvadás kezelése zárt küret

Konzervatív kezelési lehetőségek

A fogágygyulladás kezelése a betegség kialakulásában legfontosabb szerepet játszó baktériumok eltávolításában és azok távoltartásában rejlik. Ez a fogágy speciális tisztítását, a lepedék és a gyulladásos szövetek íny feletti, illetve szükség esetén íny alatti eltávolítását jelenti.

Íny feletti professzionális tisztítás

Ez tulajdonképpen a hagyományos fogkő eltávolítás, egy-két speciális eszközzel kiegészítve. A kezelés során egy ultrahanggal működő eszközt (depurátor) használunk, ami megtisztítja a fogfelszíneket. A nehezen elérhető helyeken nagyon finom, vékony kézi eszközöket használunk.

Ezt követi a megtisztított felszínek polírozása, ami aspeciális pasztákkal, illetve homokfúvó segítségével történhet. Az íny feletti professzionális tisztítás nem jár fájdalommal, és egy-két alkalmat vesz igénybe. Enyhe ínygyulladás esetén nincs szükség további kezelésre, csak szoros nyomon követésre és rendszeres fenntartó kezelésre.

Szakorvos tanácsa

Pácienseink számára a legfontosabb és legjobb hír az, hogy a fogágybetegség megállítható. Természetesen, mint minden lassan progrediáló betegség esetén, a korai felismerés a kulcslépés a megelőzés vagy a sikeres kezelés érdekében.

Mindig azt kérem a pácienseimtől, hogy ne halogassák a vizsgálatot, hanem mielőbb keressenek fel, hogy időben elkezdhessük a fogágy gyógyítását!

dr. Berkei Gábor parodontológus, szakmai vezető

Fogínysorvadás kezelése nyitott küret

Íny alatti tisztítás (zárt küret)

Amennyiben szükség van íny alatti tisztításra (zárt küret) is, ezt általában helyi érzéstelenítés mellett végezzük. Ilyenkor kézi eszközök használatával mélyen íny alatt is megtisztítjuk a fog- és gyökérfelszíneket. Az íny alatt lerakódott fogkövet, lepedéket ezzel a módszerrel távolíthatjuk el a leghatékonyabban. Amennyiben nincs szükség sebészi beavatkozásra, a gyulladásmentes állapot fenntartására rendszeres kontroll és ellenőrző tisztítás szükséges a továbbiakban.

Fogínysorvadás kezelése regenerációs műtét

A fogágybetegségek sebészi kezelési lehetőségei

Ha az elpusztult, elveszített fogágy bizonyos része regenerálható, vagyis az elveszített szövetek visszaépülhetnek, illetve amikor a gyulladás olyan mértékű, hogy más módon nem szüntethető meg, akkor szükség lehet parodontális sebészi beavatkozásra, műtéti tisztításra. Ennek során teljesen meg tudjuk szüntetni a gyulladást, illetve különböző regeneratív eljárásokkal, „csontpótló” anyagokkal (Emdogain®-Straumann) megmenthetők akár a kérdéses állapotú fogak is.

Lényeges elem, hogy az áldozatos munkával megmentett fogakra olyan minőségű fogpótlás (fogkorona, foghíd) készüljön (pontosan záró, megfelelően tisztítható), ami hosszútávon lehetőséget biztosít a gyulladásmentes állapot megőrzésére.

A fogágybetegségek kezelésének hossza

Különösen előrehaladott fogágybetegségben szenvedő pácienseknél a fogak megmentése, a hiányzó fogak megfelelő, precíz orvosi és laboratóriumi munkával kialakított fogpótlásokkal történő pótlása szükséges, és elegendő feltétele a gyógyulásnak, ez azonban nem rövid idő. Függően az eset bonyolultságától és komplexitásától, egy teljes kezeléssorozat 2-3 hónaptól akár egy-másfél évig is eltarthat. Ez nem azt jelenti, hogy a páciens „beköltözik” a rendelőbe, csak azt, hogy a teljes rehabilitáció ilyen sokáig is eltarthat, különösen akkor, ha a foghiány pótlása van napirenden, vagy, a rágóterhelés elosztására fog implantátum használata is szükséges.

Fogínysorvadás ellen „házilag"

Fogínysorvadás ellen a professzionális fogászati kezelésen túl a tökéletes szájhigiénia fenntartása a legfontosabb. Ehhez számtalan eszköz (fogkefe, fogköztisztító kefe, fogselyem, superfloss) áll rendelkezésre, amik használatát parodontológus kollégáink, denálhigiénikusaink a beavatkozások során részetesen ismertetnek önnel.

Fogínysorvadás ellen fogkrém

Tévhit az, hogy fogínysorvadás ellen gyógynövény, vagy fogkrém elegendő lenne a folyamat megállításához, kezeléséhez. A fogak, fogíny tisztán tartása, gyulladás-mentességének fenntartása a fogínysorvadás természetes gyógymódja. Természetesen léteznek kifejezetten fogínysorvadás ellen kifejlesztett fogkrémek, gyógynövények, ezekre azonban csak járulékos segítőként tekintünk.

Fogínysorvadás szájvíz összefüggése

Különböző szájvizek is elérhetők a kereskedelmi forgalomban, melyek hatékony gyulladáscsökkentő hatással rendelkeznek. Fontos megemlíteni, hogy ezeket kúraszerű használatra javasoljuk, fogászati beavatkozás kiegészítőjeként (pl. parodontológiai műtét után szájvíz kúra). Ennek oka az, hogy a legtöbb szájvíz gyakrabban alkalmazva nyálkahártya irritációt okozhat.

Fogínysorvadás kezelés ára

Fogínysorvadás kezelés ár tekintetében nagyban függ attól, hogy milyen parodontológiai kezelés fajtát választunk. Sokszor a kezelés típusok kombinációjára van szükség. A fogínysorvadás kezelés típusán túl befolyásoló tényező, a szükséges beavatkozás kiterjedése, illetve a használni kívánt járulékos anyagok mennyisége (csontpótló anyag). Az egyes parodontológiai beavatkozások ára az oldal alján és a fogászati árak alatt érhető el.

10.000 HUF

Íny alatti fogtisztítás (zárt küret) foganként

55.000 HUF

Íny alatti fogtisztítás (zárt küret) kvadránsonként