Afta a szájban: tünetei, kialakulása, gyógyítása

Afta avagy kellemetlenség a mindennapokban

Mi az az afta?

Az afta, vagyis az aftás szájnyálkahártya-gyulladás a szájüreg nyálkahártyáján megjelenő szájüregi fekély, azaz hámhiány, aminek színe sárgás, fehéres és gyulladásos udvar veszi körül.

Az afta előfordulása

Az afta viszonylag gyakran előforduló nyálkahártya elváltozás, mely az emberek nagy részénél életük folyamán többször megjelenik. Egyeseknél gyakrabban, másoknál ritkábban, esetenként egyáltalán nem jelentkezik. Előfordulása a különböző populációkban 5-55% közé esik, a hölgyek között gyakrabban előfordul, Észak-Amerikában kifejezetten gyakori.

Azoknál, akik kifejezetten hajlamosak általában rendszeres időközönként visszatérnek, ismétlődve jelennek meg (RAS-visszatérő aftózus szájnyálkahártya gyulladás).

…de mitől alakul ki?

Afta okai, kialakulása

Az afta kialakulásának mechanizmusa a mai napig nem teljesen tisztázott, és egyénenként az afta okai, a hajlamosító tényezők különbözőek lehetnek. Így például:

• stressz,stresszes életvitel;
  • mechanikus sérülés;
  • vitaminhiány;
  • hormonális változások;
  • vírusok;
  • baktériumok;
  • allergiás elváltozások;
  • bélrendszer zavarai;
  • autoimmun betegségek;
  • bizonyos élelmiszerek fogyasztása, bizonyos ételekre adott reakció (dió, piros bogyós gyümölcsök);
  • mind szerepet játszhatnak kialakulásában.

Afta tünetei

Tünetek a fekélyek megjelenése előtt

Az afta megjelenése előtt sokan számolnak be égő, viszkető, szúró érzésről, ami órákkal jelentkezik a fekély megjelenése előtt.

Fájdalom

Az afta legkellemetlenebb tünete az intenzív fájdalom.  A fájdalom mértéke érdekes módon sokszor nincs összefüggésben az elváltozás kiterjedésével.  Az afta a szájban meglepően fájdalmas lehet, nehezíti az evést és a beszédet, ha az afta a nyelven helyezkedik el, akkor a nyelést is kellemetlenné teszi.

Az aftás fekély megjelenése, mérete

Az orcán, a szájpadláson vagy a nyelven alakul ki, kisebb-nagyobb kör vagy ovális, ritkábban kevésbé szabályos alakú kezdetben inkább sárgás, majd szürkés-fehéres fekélyek megjelenésével. A nyálkahártyán kialakuló fekélyeket vörös gyulladásos udvar veszi körül. Megjelenhet egyesével, vagy kisebb csoportokban is.

Az afta mérete elég változatos (1-30mm), de leggyakrabban borsszemhez hasonló kiterjedésűek.

Afta általános tünetei

Ritkán, általában súlyos esetekben általános tünetekkel is járhat. Ilyenkor jellemző lehet a láz, fáradékonyság, általános levertség. A környék nyirokcsomóinak duzzanata is előfordul.

Az afta fertőző?

Az afta egy olyan szájnyálkahártya-gyulladás, ami jóindulatú, nem fertőző elváltozás.

Afta vagy herpesz?

Annak ellenére, hogy az afta bizonyos típusa klinikai tünetek tekintetében nagyon hasonlít a herpesz vírus okozta elváltozásokhoz (LÁSD lentebb) az aftát nem herpes simplex vírus (HSV1, 2) okozza, így nem fertőző. A szájüregi herpeszt okozó vírus az idegsejtekben bújik meg, lappang és időnként aktiválódik és tüneteket okoz.

Az afta típusai

Az aftás szájüregi gyulladások 3 fő típusát különböztethetjük meg:

1. Kis aftás fekély (MiRAS)

A kis aftás szájnyálkahártya gyulladás (Mikulicz afta) a leggyakoribb (RAS érintettek 80%-a). Méretük általában kisebb mint 5 mm, egyesével, vagy csoportosan fordulnak elő, ovális vagy kör alakúak. Általában az elmozduló, nem keratinizált  nyálkahártya területe érintett.

7-10 napos gyógyulás után hegesedés nélkül gyógyulnak. A fekély mélysége sekély. Visszatérésük, nagyon gyakori, de a fekélymentes időszak hossza egyénenként eltérő. Általában mérsékelt fájdalommal járnak.

nagy aftás fekély képe

2. Nagy Aftás fekély (MaRAS)

A nagy visszatérő aftás fekély (Sutton afta) általában ritkábban fordul elő (RAS érintettek 10%-a), és mérete nagyobb 5mm-nél. Felnőtt korban gyakoribb.  Általában 10-20 mm, de lehet 2-3 cm-es is az átmérője és mélyebbre hatol. Általában a nem keratinizált száj nyálkahártyát érinti, de a fogínyen is megjelenhet.

Többször megjelenik a szájpad, garat területén is. Nagyobb kiterjedésük miatt a gyógyulási idő akár 30 nap is lehet, esetenként ennél is hosszabb. Általában hegesedéssel gyógyulnak. Fájdalmasabb elváltozás, ami nehezíti az evést, nyelést.

3. Herpeszformájú fekély

Ritkábban fordul elő (RAS érintettek 1-10%-a). Tünetei hasonlóak a herpesz vírus okozta megbetegedéshez, de nem herpesz vírus okozza. Méretük kisebb mint 1 mm és akár száz db. elvátlozás is jelen lehet egy időben, ahol az egymáshoz közeliek összeolvadhatnak, így nagyobbá és szabálytalan formává alakulhat át a herpesz formájú afta képe. Hölgyeknél gyakoribb.

Az afta kezelése, mit tehetünk afta ellen?

Az afta kezelésére több módszer létezik, melyek hatásossága változó mértékben bizonyított. A kezelés célja a tünetek enyhítése és a gyógyulási folyamat rövidítése, illetve a megelőzés.

A fogíny afta gyógyulása

A legtöbb esetben pár napon belül spontán gyógyul az aftás elváltozás, de számítani kell arra, hogy 10-12 napig is fájdalmat, kellemetlenséget okoz. A gyógyulási folyamat hossza függ az elváltozás típusától, így bizonyos esetekben 30 napig vagy tovább is elhúzódhat.

Helyi kezelések: afta kezelése házilag

Abban az esetben, ha az elváltozás nem súlyos, nem szükséges orvoshoz fordulni, hiszen a tünetek maguktól elmúlnak és a fekélyek gyógyulnak. Fontos, hogy az érintett területet kíméljük az irritáló faktorokat csökkentsük. Használjunk puha fogkefét, ne fogyasszunk túl savanyú, csípős, fűszeres ételeket, amik fokozhatják a fájdalmat.

Fogorvosunk ajánlásával érzéstelenítő hatású afta ecsetelő, felületi krémek használata csökkentheti a fájdalmat azáltal, hogy védő réteggel vonja be a kialakult fekélyt. Ezek sok esetben hialuronsavat tartalmaznak.

Szopogató tabletta, vagy antimikrobiális szájöblítő afta ellen szintén tüneti kezelést nyújthat.

Afta kezelése súlyosabb esetben, afta gyógyszer alkalmazása

Afta ellen lokális kortikoszteroid alkalmazásával csökkenthető a helyi gyulladás mértéke. Ezt érdemes fájdalomcsillapító készítményekkel kiegészítve alkalmazni.

Különböző immumodulans gyógyszerek, szájöblítők is szóba jöhetnek, de szisztémásan kolhicin, pentoxifillin szedése is segítheti a gyógyulást.

Nagyon fontos  a súlyos esetek általános egészségügyi kivizsgálása az esetlegesen fennálló háttérbetegség felderítése céljából.

Afta megelőzése: mit tehetünk a fogíny afta kialakulása ellen?

Ha tenni szeretnénk az afta kialakulás ellen, kerüljük a stresszt, étkezzünk egészségesen, kerüljük a fűszeres, csípős ételeket, ápoljuk fogainkat nagyon alaposan, szedjünk vitaminokat, nyomelemeket (különösen C vitamin, B12 vitamin, folsav, cink), így többek közt a fogíny afta is elkerülhető lehet.

Panasz esetén bátran keresse fel rendelőnket, ahol megfelelő tanácsokkal, ecsetelőkkel segíthetjük a mielőbbi gyógyulást. Hívja a +36 1 690 1304-es telefonszámot, vagy keressen minket e mailen, hogy segíthessünk!

GYIK - Afta gyakori kérdések

Hatásos a szájvíz afta ellen?

Vannak kifejezetten afta kezelésére javasolt szájvízek, illetve spray készítmények amik használhatók a tünetek csillapítására. Nem minden szájvíz javasolt azonban, hiszen egyes alkohol tartalmú készítmények “csípnek”, így fokozzák a kellemetlen tüneteket.

Mit csináljak, ha afta van a számban?

Az aftás elváltozás általában nem igényel speciális ellátást, így a tünetek csillapítása elégséges. Néhány nap, 1-2 hét után az esetek nagy részében magától elmúlik.

Állapotfelmérés, konzultáció, kezelési terv készítése