A bölcsességfog problémái és sikeres kezelésük

Jóval azután, hogy a maradó fogak felváltják a tejfogakat, valamikor 17 és 21 éves kor között kezdenek nőni a második nagyőrlő fogak mögött a bölcsességfogak. Ez mindkét fogíven 2-2 bölcsességfogat jelent.

Az evolúciós fejlődés során – a táplálkozás változása miatt – az állcsontunk mérete csökken, ezért egyre több embernél hiányoznak a bölcsességfogak. A bölcsességfogak azonban gyakran okoznak kellemetlen pillanatokat számunka, hiszen sokszor nincs számukra elegendő hely az állkapocsban. Pácienseink gyakran fordulnak hozzánk az alábbi akut problémákkal:

• bölcsességfog fájdalom
  • bölcsességfog körüli gyulladás
  • állkapocs ízületi fájdalom
  • torlódott fogak
  • részben előtört vagy íny alatt növekvő bölcsességfogak

Ezek a problémák a leggyakrabban a bölcsességfog eltávolításával oldhatók meg megnyugtató módon. A Helvetic Clinicsben a ma elérhető legkíméletesebb technikák alkalmazásával felkészült szájsebész – parodontológus szakorvosok végzik a bölcsességfog húzást. Szükség is van erre, mivel ezek a beavatkozások sokszor összetett szájsebészeti műtétet jelentenek.

A bölcsességfogak problémáinak okai

Azok a bölcsességfogak, amik egészségesen és megfelelő helyzetben törnek elő, általában nem okoznak gondot. Sajnos azonban a legtöbb esetben nem ez történik, és olyan problémák jelentkezhetnek, amik szükségessé teszik a bölcsességfog húzását. Gyakran nem elég nagy az emberi állkapocs ahhoz, hogy állcsontonként mind a 16 fogunk megfelelően helyet találjon benne. Ilyenkor a bölcsességfogak visszamaradhatnak, vagyis nem törnek elő teljesen az íny felszíne alól, vagy nem a megfelelő helyen nőnek ki. Nőhetnek oldalirányba, előbújhatnak részlegesen az ínyből, vagy rejtve maradhatnak teljesen. Legtöbbször azért okoznak fájdalmas tüneteket, mert részleges előtörésük miatt gyulladás alakul ki körülöttük. Sokszor a helyhiány miatt nyomást gyakorolnak az előtte álló fogakra, ezek elszuvasodhatnak, vagy a metszőfogak torlódásához, szabálytalan elhelyezkedéséhez vezethetnek.

Minden esetben csak klinikai- és röntgenvizsgálatot követően állapítható meg, hogy szükséges-e a bölcsességfogak eltávolítása.

Két lehetőségünk van:

• a komplikációkat megelőzve még preventíven,
  • vagy a panaszok megjelenése után már terápiásan végezzük el a bölcsességfogak eltávolítását

Maga a bölcsességfog húzás fájdalommentes beavatkozás, ami helyi érzéstelenítésben történik. Az injekció kellemetlenségeit a nyálkahártya felület előzetes zselés érzéstelenítésével csökkentjük.

Érvek a bölcsességfogak eltávolítása mellett

A bölcsességfogak eltávolítása a száj általános egészségét védi. Az eltávolítás általában a következő esetekben indokolt:

• Ha a bölcsességfog csak részben tört elő, akkor baktériumok telepedhetnek meg a fog körüli tasakban, ami gyulladást okozhat. Ez pedig fájdalom, duzzanat, szájzár és egyéb problémák kialakulásához vezethet.
  • Ha a bölcsességfog tovább nő annak ellenére, hogy nincs számára elég hely, akkor sérülhetnek a szomszédos fogak. Ez a folyamatos nyomás károsíthatja a második őrlőfogat, vagy e miatt torlódhat a teljes fogazat is.
  • Sikeres fogszabályozó kezelés elérése érdekében.
  • Ha ciszta vagy krónikus gyulladás jelenik meg a fogon és annak környezetében.

17.000 HUF

Fogeltávolítás

27.000 HUF

Sebészi fogeltávolítás