Foghúzás után fájdalom és annak lehetséges okai

A Helvetic Clinicsben minden szakmai tudásunkkal arra törekszünk, hogy megmentsük a fogakat a kihúzástól. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor a komolyabb fogászati problémák kialakulását csak a fog kihúzásával tudjuk megelőzni.

Tudjuk, hogy a foghúzás senkinek nem tartozik a kedvenc elfoglaltságai közé, de biztos szakértői kezekben ez a beavatkozás is lehet kíméletes és kockázatmentes.

Pácienseink gyakran tesznek fel szájsebészeinknek olyan kérdéseket, melyek a foghúzás utáni fájdalomról szólnak. Ezekre szeretnénk most szakértői választ adni:

1. Foghúzás után meddig fáj a húzás helye?

A foghúzás minden esetben helyi érzéstelenítésben történik. Az érzéstelenítő hatásának múlásával kialakulhat fájdalomérzet, ami egy teljesen természetes reakció. Javasolt ebben az esetben fájdalomcsillapító gyógyszer használata.  A fájdalomnak néhány nap alatt azonban fokozatosan enyhülni kell, de enyhe fájdalom ezek után is fennmaradhat.  Ha ez egy hét után sem múlik el, akkor érdemes kontrollvizsgálat céljából felkeresni kezelőorvosát.

2. Foghúzás után fájdalom tapasztalható a húzás helyén, ez normális?

A foghúzás egy megterhelő beavatkozás a szervezetünk számára, így a foghúzás utáni fájdalom egy teljesen normális állapot. Ez a fájdalomérzet az első napokban fokozatosan csökkeni fog, majd 2-5 nap alatt teljesen elmúlik. Alsó bölcsességfog eltávolítás után a kellemetlen érzés akár egy hétig is eltarthat. Ezalatt az idő alatt fájdalomcsillapítókkal tudjuk enyhíteni a kellemetlenséget.

3. Foghúzás után lüktető fájdalom. Mit tegyek?

A lüktető fájdalom is lehet normális foghúzás után, de fájdalomcsillapító használatával kis idő elteltével fokozatosan enyhülnie kell. A beavatkozás környékénkialakuló gyulladást hűtéssel, jegeléssel is érdemes segíteni. Ha a lüktető fájdalom jóval tovább tart, akkor javasoljuk meglátogatni kezelőorvosát egy kontrollvizsgálatra céljából.

Szakorvos tanácsa

A foghúzás után gyakran merülnek fel kérdések, amiket szeretnénk itt röviden megválaszolni. Ha további kérdése maradt, vagy szeretné foghúzását kiméletes szakemberre bízni, jelentkezzen be hozzánk! A fogeltávolítás megfelelő érzéstelenítés mellett nem fáj.

Dr. Bárka Csanád szájsebész

4. A foghúzás után bent maradt gyökér okozhat problémát?

Normális esetben a foghúzás után nem maradhat gyökér vagy gyökérdarab a kezelt területen. Ha ez véletlenül mégis megtörténik és röntgenfelvétellel kimutatható, akkor azt maradéktalanul el kell távolítani. Kezelőorvosaink mindent megtesznek azért, hogy ilyen helyzet még véletlenül se fordulhasson elő. Ezért nem csak az eltávolított fogat vizsgálják meg szabad szemmel, hanem a fog helyét, a fogmedert is átnézik, végigtapogatják a fog eltávolítása után.

5. A foghúzás után bent maradt szilánk okozhat problémát?

A foghúzás után a kezelőorvosa minden fogdarabot eltávolít, ilyen nem maradhat a sebben. Ami esetenként kellemetlensége okozhat a gyógyulás során, az nem fogszilánk, hanem az eltávolított fog üregének vékony csontszéle. Minden esetben áttapogatjuk az eltávolított fog helyén a csontszéleket, azonban néha előfordulhat, hogy egy csontszilánk a foghúzást követő napokban lazul le a csontos peremről, és emiatt irritálhatja, szúrhatja a gyógyulásban lévő ínyt. Ennek fennállása esetén kérjük, keresse fel kezelőorvosát!

6. Foghúzás után fogdarab maradhat a sebben?

Foghúzás után fogdarab nem maradhat a húzás helyén. A fog minden apró darabját kezelőorvosának el kell távolítania, hogy az ne okozzon a későbbiekben esetleges gyulladást.

7. Foghúzás után csontszilánk

Foghúzás után csontszilánk sem maradhat a húzás helyén, ugyanis ezt minden alkalommal ellenőrzik kollégáink a fog eltávolítása után, és minden mozgó, kitapintható csontszilánk eltávolításra kerül.  Ami a későbbiekben irritációt, kellemetlenséget okozhat, az az eltávolított fog üregének még stabil csontos, vékony pereme, ami az első napokban mobilissá válhat. Amennyiben az ínyét ehhez hasonló vékony csontszél nyomja, szúrja, kérjük szépen, keresse fel orvosát egy kontrollvizsgálat céljából!

8. Foghúzás után csontkinövés keletkezett, ez lehetséges?

Foghúzás után kiálló csont nem keletkezik, új csontszövet csak az eltávolított fog helyén regenerálódik. Amit érezhetünk az az eltávolított fog üregének csontos széle. Ez a kemény, néha éles perem általában a gyógyulás folyamán elsimul.

9. Foghúzás után szomszédos fog fáj, mi ilyenkor a teendő?

Ha foghúzás után fáj a többi fog vagy a szomszédos fog, az lehet egy normális állapot, hiszen a foghúzás egy olyan trauma a szervezetnek, amely hatással van az eltávolított fogak közvetlen környezetére is. A szomszédos fogak fájdalma 1-2 nap elteltével elmúlik.

10. Foghúzás után duzzanat kezelése: sikerrel

A foghúzás után duzzanat kialakulása egy természetes állapot, azonban a duzzanatnak 2-4 napon belül fokozatosan el kell tűnnie a gyógyulási folyamat részeként. Ha a duzzanat ennél tovább is fennáll, akkor javasolt részt venni egy kontrollvizsgálaton.

11. Foghúzás után dudor az ínyen - mennyire normális?

A foghúzás után természetes állapot, ha az ínyen egy kisebb dudor alakul ki, azonban a gyógyulási folyamat előrehaladtával a dudornak néhány napon belül el kell múlnia. Ha a dudor ennél tovább is fennáll, akkor javasolt részt venni egy kontrollvizsgálaton.

12. Foghúzás után egy héttel is fáj a húzás helye, mi a teendő?

Foghúzás után a fájdalomnak fokozatosan csillapodnia kell, és 2-5 nap elteltével meg kell szűnnie. Egy enyhe és folyamatosan csökkenő fájdalomérzet egy hét után is fennállhat, azonban, ha a fájdalom intenzív vagy nem javuló tendenciát mutat, akkor mindenképpen jeleznie kell azt kezelőorvosának.

13. Foghúzás után fehér folt látható a kihúzott fog helyén, ez normális?

A foghúzás után fehér réteg keletkezik a seben, ami egy teljes normális tünet.  Ez a hámréteg gyógyulásának folyamata. Varratok hiányában nincs más teendő vele, mint a seb nagyon óvatos tisztítása nagyon puha sörtéjű fogkefével a fogmosások alkalmával.

14. Mitévők legyünk, ha foghúzás után nagy lyuk látszódik?

A foghúzás után a kihúzott fog helyén valóban keletkezik egy „lyuk”, ami egy természetes jelenség. Ebben a „lyukban” vérömleny (vérdugó) keletkezik, amely elősegíti a sebgyógyulási folyamatot.  Ezt a vérömlenyt nem szabad kiöblögetni, mert akkor a gyógyulást akadályozzuk. Legtöbbször varrat behelyezésével segítjük a vérrög stabilizálódását.

15. A foghúzás után seb összehúzódás történt, mit kell tennem?

Foghúzás után szinte azonnal beindul a sebgyógyulási folyamat, ami a seb fokozatos összehúzódásával jár. Teljesen természetes folyamatról van szó.

16. Foghúzás után vérdugó keletkezett - jó vagy rossz?

A vérdugó foghúzás után a legjobb dolog, ami történhet velünk, hiszen ez a seb gyógyulásának egyértelmű jele. Nem szabad tehát megijednünk a „vérdugótól”, és főleg semmilyen formában nem szabad azt kiöblögetnünk sem vízzel, sem szájvízzel, sem semmi mással. A foghúzás környezetét pedig csak nagyon puha sörtéjű fogkefével szabad óvatosan tisztítani a napi fogmosások alkalmával, a behelyezett varratok érintése nélkül.

17.  Foghúzás után fejfájás gyötör, ez most a húzás miatt van?

A foghúzás minden esetben helyi érzéstelenítésben történik, emellett a foghúzás megterhelő a szervezet számára mind fizikálisan, mind pszichésen.  Ez a két tényező okozhat fejfájást, azonban ez nincs direkt kapcsolatban a foghúzással. A fejfájásnak fájdalomcsillapító, pihenés és sok folyadék fogyasztásának hatására el kell múlnia. Ha ez hosszabb ideig nem történik meg, akkor konzultáljon kezelőorvosával!

18.  Szájsebészeti foghúzás után mennyi idő alatt gyógyul be az íny?

Az, hogy szájsebészeti foghúzás után mennyi idő alatt gyógyul be az íny, nagymértékben függ az Ön szervezetének egyedi reakciójától. Általában 1-2 hét alatt megtörténik a fogmeder hámosodása, azonban a csontszövet regenerációjához és a végleges csont és ínyviszony kialakulásához jóval több időre, akár 4-5 hónapra is szükség van.

19.  Foghúzás után láz jelei mutatkoznak, mit kell tennem?

Foghúzás után láz kialakulása nem természetes folyamat. Láz kialakulása esetén kérjük, késedelem nélkül forduljon kezelőorvosához!

20.  Foghúzás után fájdalomcsillapítás ajánlott?

A foghúzás minden esetben helyi érzéstelenítésben történik. Az érzéstelenítő hatásának elmúltával teljesen normális lehet fájdalomérzet kialakulása. Ezt azonban nem kell elviselnie, vegyen be nyugodtan fájdalomcsillapítót, ennek hastására a fájdalom fokozatosan csökkeni fog! Ha ez nem történik meg, és a fájdalom továbbra is fennáll, akkor kérem forduljon kezelőorvosához!

GYIK - Gyakori kérdések a foghúzás utáni fájdalommal kapcsolatban

A foghúzás után lüktető fájdalom normális jelenség?

Ha foghúzás után közvetlenül, az érzéstelenítő hatásának elmúltával lüktető fájdalmat tapasztal az lehet normális jelenség. Amennyiben a fájdalom több nap után is fennáll vagy néhány tünetmentes nap után jelentkezik, keresse fel fogorvosát.

Foghúzás után hegyes, éles a foghúzás helye, bent maradhatott egy gyökér?

Foghúzás után éles maradhat a seb mentén a csontszél, ez okozza általában az éles érzést, nem pedig a bent felejtett gyökér. Ha a kellemetlenség nem változik, keresse fel fogorvosát.

Fogeltávolítás

Sebészi fogeltávolítás