Ha a fogtömés fáj akkor azonnal fogorvoshoz kell fordulnunk?

Olykor előfordul, hogy a nemrég betömött fog a kezelést követően sajogni kezd. A fogtömés minden esetben helyi érzéstelenítésben történik. Még a legegyszerűbb fogtömést is traumaként élheti meg a szervezet, ezért az érzéstelenítő hatásának elmúltával ha a fogtömés fáj, vagy érzékeny ne gondoljunk egyből a legrosszabbra.  Nem kell azonnal orvoshoz fordulnunk, érdemes kivárni, hogy a tünetek csillapodnak-e. Ha a fájdalomérzet szépen lassan csökken és idővel teljes elmúlik, akkor minden rendben van. Ha a fájdalom azonban még 7-10 nap után is fennáll, vagy fokozódik akkor a biztonság kedvéért érdemes azt megmutatnunk kezelőorvosunknak.

miért alakul ki a fogfájás tömés után

Hogyan és miért alakul ki a fogfájás tömés után?

Fogideg kamra közelsége

A fogtömés a fogszuvasodás kezelésének egyik leggyakoribb módja.  A fogszuvasodás (lyukas fog) során a fog szövetei felpuhulnak. A fogtömés során kezelőorvosa ezt a felpuhult szövetet távolítja el preparálással.

Ennek köszönhetően a szuvasodás mértékétől függően alakul ki az a  fogüreg, melyet majd a fogtömés anyaga tölt ki, hogy a fog visszanyerje eredeti formáját és funkcióját.

Ez a kialakított üreg minél közelebb kerül a fogideg kamrához, annál érzékenyebb lehet a fog a beavatkozásra. Így alakulhat a ki a fogtömés utáni fájdalom.

Fogtömés magas volta

Fogfájás tömés után akkor is kialakulhat, ha a kompozit tömés magassága nem tökéletes. Amennyiben a tömést magasnak érezzük, mindenképpen javasoljuk fogorvosunk felkeresését, egy apró korrekció elvégzése céljából.

Teendők a fogtömés utáni fájdalom esetén

Fogtömés után előfordulhat tehát, hogy a tömött fog még fáj a kezelést követően is. Ettől azonban nem szabad megrémülnünk, mert ez a jelenség lehet teljesen normális. A kezelt területnek meg kell nyugodnia a fogtömés után. Fontos azonban, hogy különbséget tudjunk tenni a fájdalom különböző típusai között, illetve megfigyeljük annak tendenciáját annak érdekében, hogy pontosan tudjuk mikor kell kezelőorvosunkhoz fordulni a fájdalmunkkal:

• Ha a fogtömés utáni fogfájdalom egyre fokozódó és kisugárzó. Ez egy intő jele lehet a fogbélgyulladásnak.  A jelenség hullámzó: reggel javul, de estére ismét rosszabb lesz. Ebben az esteben kérjen mielőbb időpontot egy kontrolvizsgálatra. A rendelői látogatásig pedig szedjen fájdalomcsillapítót, hogy csökkentse az érzékenységet. A probléma megoldása gyökérkezelés lehet ilyen esetekben.

• Ha a nagy kiterjedésű szuvasodás miatt a fogideg elhal.  Ez olykor egy lassú és szinte észrevehetetlen folyamat. Tompa fájdalmat érezhetünk ráharapásra. Meleg italra érzékenyen reagálhat a terület. Ebben az esetben nagyon fontos, hogy a kezelőorvosa röntgen segítségével ellenőrizze a káros folyamatokat és mihamarabb meginduljon a gyógyító folyamat, ami szintén a gyökérkezelés.

• Amennyiben a fogtömést magasnak érezzük és nem keressük fel időben a fogorvosi rendelőt a magasság korrekciójának elvégzése céljából, néhány nap alatt ráharapási érzékenység alakulhat ki, hiszen a kezelt fog túlterhelődik. A megoldás a tömés magasságának beállítása, becsiszolása lehet, ezt követően pedig napok alatt csillapodni fog a fájdalom.

Gyógyszeres tömés után fáj a fogam, ez normális?

Ha a szuvasodás a fog nagy részére kiterjed, vagy a fogbélkamra közvetlen környezetében is felpuhult a fogszövet akkor indokolt lehet a fog gyógyszeres zárása tömés készítés során. Ilyenkor az érintett területet alábélelő anyaggal kezeljük és esetenként kivárunk a végleges tömés elkészítésével. Ha gyógyszeres tömés után érzékeny fog tapasztalható, akkor felmerülhet hogy fogideg gyulladás alakult ki. Ebben az esetben a fájdalom erősödik, gyakran kisugárzik a szomszédos fogakra. Ezt a problémát a fog megmentése érdekében gyökérkezeléssel vagy mikroszkópos gyökérkezeléssel orvosoljuk.

A gyökérkezelés alkalmával a gyökércsatornákból eltávolítjuk a fogideget. Ezt követően feltágítjuk a gyökércsatornákat és légmentesen lezárjuk (gyökértömés).

Fogtömés után meddig lehet érzékeny a fog?

Fogtömés után fogérzékenység akár két héten keresztül is fennállhat. Ez azonban lehet egy normális állapot is.  Ilyenkor a tömött fog a hideg vagy meleg ételek, italok fogyasztásakor érzékennyé válik. Ezt az érzékenységet speciális fogkrémek és szájvizek napi rendszerességű alkalmazásával csökkenthetjük.

Ha azonban a fogtömés után a fogérzékenység ennél hosszabb ideig tart, vagy a fájdalom fokozódik akkor mindenképpen konzultáljon kezelőorvosával.

Fogtömés után fáj az állkapcsom, ennek mi az oka?

Ha a fogak összezárásakor Ön úgy érzi, hogy a zárás nem tökéletes mert az elkészült fogtömése magas, akkor a rágás kényelmetlenné válik, sőt fájdalmat is okozhat. Erre szokták azt mondani a páciensek, hogy „ fogtömés után fáj, ha ráharapok ”.

Ez általában éles lokalizált fájdalom és a száj kinyitásakor a fájdalom is elmúlik. Ez az állapot többlet terhelést jelent a fog és az állkapocs ízületek számára is, ami hosszú távon állkapocs fájdalomhoz is vezethet. Az aránytalan terhelés miatt pedig a fogak is többletterhelésnek lesznek kitéve, ami még több kellemetlenséggel járhat. A fogtömés akkor lesz funkcionálisan tökéletes és tartós, ha a rágóerők kiegyenlítettek.

Ha Ön azt tapasztalja, hogy a tömése magas és a fogak záródása nem tökéletes, akkor mindenképpen jöjjön el kezelőorvosához egy kontrollvizsgálatra.

Fogtömés után ínygyulladás is bekövetkezhet?

Egy igényesen és szakszerűen elkészített fogtömés közvetlenül nem okozhat ínygyulladást. Abban az esetben, ha a fogtömés nem megfelelő minőségben készül el, annak széli záródása nem sima, nem olvad egybe a fog falával, hanem attól eláll, fogínygyulladás, ínysorvadás alakulhat ki. Szintén gyulladásos folyamat alakulhat ki akkor, ha a tömés úgy készül el, hogy nem zár elég erősen a szomszédos fogakhoz. Ilyenkor az étel beékelődhet irritációt okozva és ettől ínyvérzés alakulhat ki, ami hosszú távon a fogágy elváltozásaihoz vezethet.

Így kerüljük el a fogtömés utáni fájdalom kialakulását

A fogtömés utáni fájdalom elkerülése legegyszerűbben a fogszuvasodás kialakulásának megakadályozásával érhető el. Jöjjön el a Helvetic Clinicsbe egy személyes konzultációra és előzze a meg fogszuvasodás és a komolyabb fogászati problémák kialakulását.

Konzultációs időpontot a +36 1 690 13 04-es telefonszámon tud kérni. Várjuk Önt szeretettel a Helvetic Clinicsben.

GYIK - Gyakori kérdések a fogtömés utáni fájdalommal kapcsolatban

Fogtömés után fáj az injekció helye, mit tegyek?

Fogtömés és más érzéstelenítést igénylő beavatkozás után is gyakran előfordulhat, hogy az érzéstelenítő injekció helye fáj. Nem kell megijedni, mert a nyálkahártya fájdalom néhány nap utám megszűnik, így teendő nincs vele.

Fogtömés után fáj ha ráharapok, mi a teendő?

Ha ráhapásra fájdalmat tapasztal, de nem érzi magasnak a tömést, várjon néhány napot és figyelje, hogy csökken-e az érzékenység. Amennyiben magasnak érzi a tömést, vagy a fájdalom nő keresse fel fogorvosát.

Fényrekötő fogszínű tömés

Üvegionomer cement tömés