Fog csiszolás és lecsiszolt fog tudnivalói

Fogcsiszolás célja

A fogcsiszolás, preparáció egy gyakori beavatkozás a fogászatban. Egy előkészítő folyamatot jelent, aminek a segítségével a fogorvos eltávolítja a sérült szuvas szöveteket, és a fogakat előkészíti a fogpótlás viseléséhez. Ehhez forgó eszközöket, fúrókat, csiszolókat használ.

A fog csiszolás során olyan formát alakítunk ki a fogakon, ami lehetővé teszi a fogpótlás viselését. Fontos tudni, hogy ez egy nagyon aprólékos, figyelmet igénylő munka. A fog megfelelő minőségben történő lecsiszolása, preparációja nagy szaktudást igényel, hiszen ezen múlik, hogy lesz-e ínygyulladás az elkészült fogpótlások körül. A nem megfelelő csiszolásnak lehet az oka az, hogy az új fogkorona – még sok hét után is – túl „nagynak”, nem odaillőnek érezhető.

Vállas fogcsiszolás

Csiszolt fog képe (héj)

Több típusa létezik a fogak csiszolásának. A vállas csiszolás előnye, hogy a fog preparációja során egy határozott vállat alakítunk ki a fog nyakánál. Ez a határvonal a lecsiszolt fog felszínén egyértelműen jelzi a fogtechnikusnak, hogy hol szeretnénk, hogy végződjön az elkészítendő korona. További előnye, hogy a korona szélének vastagsága meg fog egyezni a váll vastagságával, így a korona záródási vonala szinte észrevétlen marad.

Így olyan fogpótlást készíthetünk, ami nem irritálja az ínyt és így elkerülhető az ínygyulladásfogínysorvadás kialakulása.

Fogcsiszolás mértéke

Gyakran merül fel kérdésként pácienseink részéről, hogy mennyit kell elcsiszolni a fogból. A csiszolás mértéke leginkább attól függ, hogy milyen fogpótlást tervezünk a fogra. Készülő foghéj esetén, csak minimális foganyag eltávolításra van szükség. Korona készítésekor ez nagyobb mennyiséget jelent. Az sem mindegy, hogy milyen anyagból készítjük a fogpótlást. Fémkerámia koronák esetében jelentősebb fogcsiszolás szükséges, hiszen itt meg kell teremtenünk a helyet ahhoz, hogy esztétikusan elfedhessük a fém vázat, így nagyobb falvastagságra van szükségünk. Teleszkópos fogpótlások szintén jelentős mértékű preparációt követelnek meg.

Fogcsiszolás menete

Miután a fogászati konzultáció alkalmával meghatározásra került a szükséges fogpótlás típusa, a fog előkészítése a következő feladat. A beavatkozás a fogorvosi székben történik.

lecsiszolt fog képe

A fog csiszolása a legtöbb esetben helyi érzéstelenítésben történik, így nem jár fájdalommal pácienseink számára. Ez alól kivétel lehet a gyökérkezelt fogak preparálása, itt sokszor nincs szükség érzéstelenítésre. Zsibbadás beállta után tehát forgó eszközök használatával a fogorvos kialakítja a fogpótlás viseléséhez szükséges fogformát. A csiszolt fog hűtése nagy fontossággal bír. A fog felmelegedésének elkerülésére vízhűtést alkalmazunk.

A viselni kívánt fogpótlástól függ tehát a preparált forma és az eltávolított fogszövet mennyisége is. Fontos, hogy a csiszolt fog képe, sima egyértelmű felszíneket mutasson, hiszen ez megkönnyíti a lenyomatvételt, mintavételt, legyen az hagyományos, vagy digitális foglenyomat. Magas minőségű előkészítés a fogtechnikus számára is kedvezőbb, így precíz fogorvosi munka után pontosabb fogpótlás készíthető.

Fogcsiszolás után

A nem gyökérkezelt lecsiszolt fog érzékenysége normális jelenség. A csiszolt fog érzékeny lehet, hiszen a preparálás miatt elveszítette a fog felszínét alkotó zománc nagy részét. A megmaradt szövetek emiatt a fájdalom ingereket rosszabbul szigetelik a fogbél felé. Emiatt hideg meleg ingerekre jelentkező érzékenység csiszolás után önmagában nem tekinthető kórosnak. A kellemetlenség elkerülésére fog csiszolás után ma már minden esetben ideiglenes korona, műanyag fogkorona készül a fogakra. A fogcsiszolás ritka mellékhatása lehet a fog gyulladása, ami miatt gyökérkezelés válhat szükségessé.

Fogcsiszolás árak

A fogcsiszolás ára kérdés önmagában nehezen értelmezhető, hiszen a preparációt azért végezzük, hogy valamilyen fogpótlás készüljön a csiszolt fogra. Az árat tulajdonképpen a készülő fogpótlás típusa határozza meg (fogtömés, betét, foghéj, fogkorona, foghíd). A fogpótlás árak az oldal alján találhatók meg, vagy a fogászati árak oldalon olvashatóak.

Ha szeretné fogainak csiszolását hozzáértő szakemberek kezében tudni, jelentkezzen be hozzán e mail útján, vagy a +36 1 690 1304-es telefonszámon!

GYIK - Gyakori fogcsiszolás kérdések

Létezik olyan, hogy esztétikai fogcsiszolás?

Esztétikai fogcsiszolás alatt érthetjük a fogak minimális kontúrjának, alakjának megváltoztatását fogcsiszolás útján. Ilyenkor a fogfelszín zománcrétegének apró módosításával finomíthatjuk a fog formáját. Fontos, hogy a preparálás csak a zománcrétegben történjen, hiszen ilyenkor a felszín polírozása után nincs szükség egyéb felépítésre.

Fogcsisziolás utáni fájdalom esetén mi a teendő? Mi lehet az oka?

Preparáció után előfordul a fog érzékenyésge, a fog fájdalma. A fogcsiszolás után érzékeny fog teljesen normális, hiszen a elkészített ideiglenes korona ellenére reagálhat intenzívebben a fog a kűlső ingerekre. Érdemes megfigyelni a fájdalom tendenciáját az idő függvényében. Amennyiben a fájdalom fokozódik, felmerül a fogbélgyulladás kérdése, a gyökérkezelés szükségessége.

A fogcsiszolás fáj ha gyökérkezelt a fog?

A fogak preparálása gyökérkezelt fogak esetén nem fájdalmas, hiszen a fog nem jelez az ingerekre a fogbél kezelése után.

Fogcsiszolás utáni ínyfájdalom normális?

Preparáció után szintén normális jelenség a fogíny érzékenysége. A csiszolás általában az íny szintjéig, vagy a korona szélének elrejtése miatt íny alatt történik, így a fogíny minimális sérülése, vagy ínytágítás miatti kezelése okozhat érzékenységet. Ez 1-2 nap után elmúlik.

Csiszolás után bepirosodott a fogam, és teljesen megváltozott a csiszolt fog színe, mit jelent ez?

A lecsiszolt fog mechanikai behatás útján veszíteti el a keményszöveteinek nagy részét, emiatt a fog egésze traumaként éli meg a bavatkozást. A kezelés után visszafordítható és nem visszafordítható tünetek, elváltozások jelentkezhetnek. Az említett piros elváltozás a fog bevérzése, általában az utóbbi csoportba tartozik és emiatt a fog gyökérkezelését teszi szüksgessé.

A fog lecsiszolása nálam érzéstelenítő nélkül történt, mégsem fájt, hogy lehetséges ez?

Abban az esetben ha gyökérkezelt fogakat preparálunk, a fog lecsiszolása nem jár fájdalommal.

Cirkon korona vagy fémkerámia korona készítéséhez szükséges többet elcsiszolni a fogból?

Abban az esetben ha a cirkónium fogpótlás monolitikus anyagból készül, akkor ebben az esetben kevesebb fogcsiszolás szükséges.

Fémkerámia korona

Fémkerámia hídtag

Cirkónium-dioxid kerámia korona

E-max préskerámia korona