Barázdazárás: A fogszuvasodás megelőzése

A barázdazárás így előzi meg a fogszuvasodás kialakulását

A kis-és nagyőrlő fogak rágófelszínén elhelyezkedő csücskök és gödröcskék barázdarendszert alakítanak ki. Ez minden páciensnél egyedi.

Ebből adódóan, vannak olyan, a fogszuvasodás szempontjából kedvezőtlen barázda típusok, amelyek nem öntisztuló felszínek, emiatt nehezen tisztíthatók.  Ezekből a legmegfelelőbb tisztítással sem lehet sokszor a lepedéket és ételmaradékot tökéletesen eltávolítani. Az ilyen rágófelszínek esetén gyakran alakul ki fogszuvasodás a barázdák mélyén. Erre a problémára ad megnyugtató megoldást a barázdazárás.

Mik a barázdazárás hátrányai és előnyei?

A barázdazárás előnyei:

nehezen tisztítható felület helyett egy könnyen tisztítható felületet hoz létre a fog felszínén

hosszú évekre hozzájárul a fogak védelméhez

költséghatékonyabb megelőző eljárás, mint a szuvas fogak gyökérkezelése és tömése

A barázdazárás hátránya:

Rendszeres, félévenkénti fogorvosi kontroll vizsgálaton kell részt venni a barázdazárás ellenőrzése céljából

A barázdazárás pozitív tulajdonságai

Barázdazárás készítése

A barázdazárás egy olyan egyszerű és fájdalommentes megelőző kezelés, melynek során a fog rágófelszínén elhelyezkedő barázdákat fogszínű, esztétikus tömőanyaggal zárjuk le preventív célból.

A kezelés során foganyagot nem távolítunk el, csupán felérdesítjük a zománcot és a rágófunkció megzavarása nélkül fényre kötő tömőanyaggal zárjuk le a barázdarendszert. Ezáltal a nehezen tisztítható felületből egy kedvező, plakk megtapadására kevésbé alkalmas területet hozunk létre.

Ezekhez az egyenletesebb simább, felszínekhez a baktériumok is rosszabbul rögzülnek, így kedvező irányba változik a szájüregi mikroflóra.

Mikor jön el a barázdazárás ideje?

A barázdazárás a tejfogak és maradó fogak esetén is megoldást jelent a fogszuvasodás megakadályozására, főként a kedvezőtlen barázda típusokkal rendelkező páciensek esetében.

A gyermekeknél és fiataloknál a szuvasodások jelentős része a rágófelszíni barázdákban és gödröcskékben kezdődik. Ebben az életszakaszban ezek képezik a fogak egyik legsérülékenyebb területeit.

Az ideális időpont tehát a fogak előtörése utáni 1 év a barázdazárás szempontjából.

Szakorvos tanácsa

A barázdazárás rutin beavatkozás, ami érzéstelenítést általában nem igényel. Javaslom a beavatkozás elvégzését azokban az esetekben amikor a barázdarendszer formája hajlamossá teszi a pácienst a későbbi fogszuvasodásra. Foglaljon időpontot, hogy később ne legyen gondja a fogszuvasodással!

Dr. Lemperger Szandra fogorvos

A barázdazárás menete 6 egyszerű lépésben

1. A barázdazárás lépési közül az első, hogy a fogat megtisztítjuk, majd leszárítjuk.
  2. Ezt követően egy speciális kék folyadékkal előkezeljük.
  3. Ragasztóanyagot alkalmazunk (bond).
  4. Ezt követi a barázdazáró anyag felvitele. Az anyag maga úgy képzelhető el, mint egy folyékony tömőanyag, amely egyenletesen elterülve feltölti a barázdát.
  5. Következő lépésként a felhelyezett barázdazáró anyagot speciális, kék fényű lámpával megvilágítunk, ennek hatására megszilárdul
  6. Utolsó lépésként ellenőrzésre kerül, hogy a barázdazárás a fogsor záródását nem akadályozza-e. Amennyiben felmerül ennek a  gyanúja, úgy a megfelelő helyen elvékonyítjuk a felvitt anyagot és felpolírozzuk a fogat.

A barázdazárás teljesen trauma és fájdalommentes beavatkozás, nem okoz fájdalmat vagy kellemetlenséget.

A kiterjesztett barázdazárás

Kiterjesztett barázdazárás

Kiterjesztett barázdazárás akkor lehet szükséges, ha a barázdák mélyén már elkezdődött egy bizonyos mértékű fogszuvasodás. Ha ilyen esetben egy egyszerű barázdazárás segítségével zárjuk le a barázdákat, akkor a mélyben a szuvasodás továbbterjedhet, így többet ártanánk, mint használnánk a barázdazárás elvégzésével.

A kiterjesztett barázdazárás esetében a fog felszínét egy kis fúrással készítjük elő. Ennek segítségével ki kell picit mélyíteni a barázdákat, hogy az esetlegesen elszuvasodott szöveteket eltávolítsuk. Ezt követően a kiterjesztett barázdazárás folyamata megegyezik a hagyományos barázdazárással.

Barázdazárás akár 15 perc alatt - ennyit megér fogaink biztonsága

A barázdazárás egy egyszerű és kíméletes beavatkozás. Foganként mindössze 15 percet vesz igénybe, a szervezet számára nem megterhelő.

A barázdazárás segítségével együtt megelőzhetjük a fogszuvasodást. A már kialakult fogszuvasodás fogászati kezelése kellemetlenséggel és költséggel jár. Éppen ezért a fogak előtörésekor érdemes megtenni a védekező lépéseket.

Barázdazárás ára

A barázdazárás ára függ attól, hogy egyszerű, vagy kiterjesztett barázdazárás készül-e. Szintén módosítja a kezelés költségét annak kérdése, hogy mennyi fogon végezzük el a bevatkozást. A barázdazárás ár típusai az oldal alján olvashatók és a fogászati árak oldalon is megtalálhatók.

Annak a kérdése, hogy Önnél indokolt-e a barázdazárás, az egy személyes konzultáció alkalmával derül ki pontosan. Jöjjön el a Helvetic Clinicsbe egy személyes konzultációra és előzzük meg együtt a komolyabb fogászati problémák kialakulását egy kíméletese barázdazárás kezeléssel. Hívja a +36 1 690 1304-es telefonszámot!

GYIK - Gyakori kérdések a a barázdazárásról

Javasolt barázdazárás felnőtt korban?

Barázdazárás közvetlenül a fogak előtörése után javasolt. Később egyre kisebb jelentőséggel bír.

Kell fúrni barázdazárás során?

Amikor a barázdazárás megelőzés céljából készül, nincs szükség fúrásra. Kiterjesztett barázdazárás során viszont igen, hiszen ilyenkor a szuvs szöveteket el kell távolítani.

Barázdazárás

Kiterjesztett barázdazárás