Esztétikus fogpótlások, “fémmentes” megoldások

Fémmentes fogpótlások

Esztétikus fogpótlások készítéséhez különböző anyagok közül választhatnak pácienseink. Bár a fogtechnikusok által készített akrilát, azaz műanyag koronák is fémmentesek, ezeket csak hosszútávú ideiglenes megoldásként használjuk.
Példaként említhetjük gyökérkezelést követően amíg meg nem gyógyul egy gyökércsúcs körüli gyulladás. Bár a végleges fémmentes pótlások közé sorolják sokan a cirkónium pótlásokat is, pedig valójában ez az átmenetifémek közé tartozó kémiai elem, melynek oxidját használják ezen pótlások készítéséhez. Két fajtáját különböztethetjük meg: a full kontúr cirkónium korona esetében a fogmű teljes egésze ebből az anyagból készül, mely csikorgató, erőteljes harapású páciensek számára nyújt kiemelkedő megoldást. A cirkónium kerámiával történő kombinációja pedig ötvözi a kerámia áttetsző megjelenését az alatta található, ugyancsak fogszínű cirkónium-dioxid váz elfedő tulajdonságával, mellyel fémcsapot rejthetünk el vagy elszíneződött fogak színét változtathatjuk meg tetszőlegesen. Mivel hiányzik a sötétszürke fémszegély ezen restaurációknál, a korona széle záródhat az íny magasságában vagy kissé afölött, mely fogágybetegséggel küzdő pácienseknek jelent jó megoldást az íny egészsége szempontjából is. Talán épp ezen esztétikai tulajdonságok miatt nyer ez a csoport említést a fémmentes fogpótlások kategóriájában.

Mégis legfontosabb képviselői ennek az osztálynak a tisztán kerámiából készülő koronák, héjak és betétek, talán sokak számára legismertebb képviselője az E-Max. Hídpótlás nem készíthető ebből az anyagból nagy keménysége és rugalmatlansága miatt. Ezzel az anyaggal tudunk a fog saját szöveteihez leginkább hasonló transzparenciát elérni, ennek köszönhetően a kerámiából készült pótlások a legesztétikusabbak. Épp ezen tulajdonságából kifolyólag inkább élő fogak helyreállítására javasoljuk őket, mint gyökérkezelésen átesett, felépített fogakra. A megerősítő váz hiányának előnye is van: a minimális anyagvastagság teszi lehetővé a fogak legóvatosabb, úgymond minimálinvazív előkészítését, így pusztán kozmetikai célból is alkalmazzuk őket a fogak formájának, színének, kisebb helyzetbeli eltérésének korrekciójára anélkül, hogy az kiterjedt foganyagveszteséget jelentene.