Fogkő eltávolítás, fogkőszedés, mint a leggyakoribb fogászati beavatkozás

A fogkő eltávolítás, fogkőleszedés a leggyakrabban végzett fogászati kezelés, amely a megelőzést szolgálja. Megelőzhető vele a fogszuvasodás, a fogíny-, illetve a fogágygyulladás egyaránt. Vérző íny esetén oki terápiaként szolgál.

Fogkő kialakulása, mikor szükséges a fogkő eltávolítás?

Szánkban a nyálnak köszönhetően folyamatos lepedékképződés megy végbe, mely minden fog- és ínyfelszínt érint. A lepedéknek (dentális plakk) a természete olyan, hogy baktériumokat köt meg, emiatt egyre vastagabb lesz. A fogászati lepedék, mint biofilm megbontásának, eltávolításának a leghétköznapibb módja a mechanikai tisztítás, az alapos, minden fogfelszínre kiterjedő fogmosás. Amennyiben a fogmosás nem kellően hatékony, akkor néhány nap után a lepedék felszínén elkezdenek a kálcium és egyéb ionok kicsapódni, vagyis “elmeszesedik”. Ezt a kemény, fogmosással el nem távolítható, felszínén mindig friss lepedékréteget gyűjtő felhalmozódást nevezzük fogkőnek.

Fogínygyulladás, fogágybetegség

Mind a lepedék, mind a fogkő rengeteg, több milliárd baktériumot tartalmaznak. A fogkőleszedés elmaradása esetén fogszuvasodást (caries), vagy gyulladásos folyamatokat indíthatnak el a fogakban, illetve a fogakat körülölelő szövetekben. Csak a fogínyt érintő gyulladást nevezzük fogínygyulladásnak (gingivitis), amennyiben viszont a gyulladás nem áll meg az íny szintjén, hanem a mélyebb szövetekre is terjed, akkor már valódi tapadásveszteséget jelentő fogágygyulladásról (parodontitis), fogágybetegségről beszélhetünk.

fogkő eltávolítás

Fogkő eltávolítása

A gyulladás megállításának legmegfelelőbb módszere a fogkő eltávolítás, fogkőleszedés. Ez nem csupán a kemény felrakódások, hanem a friss lepedék eltávolítását is magában foglalja.

A kezelés lényege, hogy részben ultrahangos, részben vékony kézi eszközökkel megbontjuk, eltávolítjuk a lepedéket és a fogkövet a fogakról, majd különböző polírozókkal simára polírozzuk a fogfelszíneket. Amennyiben indokolt, speciális homokfújó gépekkel (sópolírozás – Kavo PROPHYflex) el tudjuk távolítani a makacs elszíneződéseket is az egészséges felszínekről.

A beavatkozások általában semmilyen fájdalommal nem járnak, azonban a páciensek fokozottabb érzékenysége esetén érzéstelenítő zselé vagy akár helyi érzéstelenítő injekció is használható.

A fogkőleszedés kulcsa a rendszeresség. Az otthoni szájápolási technika függvényében minden 3-6 hónapban javasolt parodontológiai szűrővizsgálat vagy kontroll mellett alapos professzionális tisztítást, fogkőleszedést végezni.

A fogínygyulladás melynek tünete a fogínyvérzés akár saját fogainak elvesztéséhez is vezethet. Ne kockáztasson, konzultáljon mihamarabb egy fogágybetegségekre specializálódott szakorvossal, parodontológussal, és jelentkezzen be fogkőleszedésre. Javasoljuk, hogy látogasson el a Helvetic Clinics rendelőjébe egy személyes konzultációra, és ismerje meg parodontológus szakorvosaink tanácsait! Konzultációs időpontot a +36 1 690 1304-es telefonszámon tud kérni. Várjuk szeretettel a Helvetic Clinics belvárosi rendelőjében!