Fogágybetegség kialakulásának okai - Helvetic Clinics

A fogágybetegségek kialakulásnak okai

Fogágybetegségek és azok sikeres kezelése a Helvetic Clinicsben

A fogágybetegség röviden a fogakat körülvevő szövetek gyulladásos elváltozását jelenti. A fogínysorvadás vagy fogíny vérzés a fogágybetegség közkeletű neve. A fogínysorvadás gyógyításával a parodontológia, mint szakterület foglalkozik. A fogágybetegség gyógyításában jártas fogorvos a parodontológus.

A fogágybetegségek kialakulásnak okai

Ahhoz, hogy részleteiben megérthessük a betegséget, ejtsünk néhány szót a fogak körüli szövetek felépítéséről. Fogainkat körülvevő szövetek összessége a fogágy. Fogaink gyökér része csontban ül, melyhez rostokon keresztül kapcsolódik. A csontot a korona felől íny borítja.

A fogágybetegségnek vagyis fogínysorvadásnak még napjainkban is az esetek nagy részében nem tulajdonítanak kellő jelentőséget a páciensek. Fontos megjegyeznünk azonban, hogy a fogínysorvadás népbetegség és a lakosság körülbelül háromnegyed részénél kisebb nagyobb mértékben jelen van. A betegség kezdeti stádiumában fájdalommentes, csak néhány tünet utalhat a fogínysorvadás jelenlétére.

A fogínysorvadás a szánkban lévő agresszív baktériumok jelenléte miatt alakul ki. A betegségek oka a szájüregben felhalmozódó bakteriális felrakódások (lepedék, fogkő), melyek felszínén mindig friss baktériumréteg van jelen. A betegség kialakulásához azonban nem elegendő a nem kielégítő tisztítás. A lepedék és az agresszív bakteriális törzsek jelenléte mellett szükséges az immunrendszer nem megfelelő védekezése, a genetikai hajlam is. Ezeket a tényezőket elkerülni nem, csak kiszűrni, a betegséget időben felismerni tudjuk. Szintén fontos megemlítenünk, hogy a dohányzás nagyfokú rizikótényezőt jelent a betegség kialakításában, illetve a már kialakult fogínysorvadást súlyosbítja. A fogágy gyulladás általában komolyabb tünetek nélkül kialakuló, évek alatt előrehaladó betegség, melynek kezdeti enyhe tünetei (fogínyvérzés) után már csak előrehaladott állapotában mutat a páciens számára is érzékelhető tüneteket (fogelvándorlás, fogmozgathatóság, esetenként fájdalom, duzzanat). Ezért rendkívül fontos a betegség időben történő felismerése, mielőtt a komoly tünetek kialakulnának. Ezért kezdjük pácienseink ellenőrzését mindig a fogágy alapos vizsgálatával, hogy amennyiben arra utaló jeleket találunk, időben kezdhessük meg a parodontális kezeléseket. Az öröklődő hajlam miatt rendkívül fontos a már kialakult betegségben szenvedő páciensek rokonainak, gyermekeinek szigorú és rendszeres szűrése, vizsgálata, szükség esetén kezelése, hogy a betegség előrehaladását megakadályozhassuk.

A fogágybetegségek korai tünetei, melyekre figyelmet kell fordítania

• fogínyvérzés (pl. fogmosáskor)
  • duzzadt vörös íny
  • esetenként kisfokú érzékenység
  • kellemetlen lehelet

A fogágybetegségek kialakulása

A fogágybetegség minden esetben ínygyulladással (gingivitis) kezdődik. Korai stádiumban felismerve, a betegség megfelelő kezeléssel egyszerűen megállítható, visszafordítható. Ilyenkor még semmiféle visszafordíthatatlan károsodás nem alakul ki a fogakat körülvevő szövetekben. Ezért mindenképpen fontos hangsúlyozni a betegség korai felismerésének fontosságát. Legfontosabb tünet a fogmosáskor fellépő ínyvérzés, illetve a duzzadt vörös íny. Fontos tudni, hogy a fogmosáskor fellépő vérzés a legritkább esetben jelentkezik csak túl erős fogmosás, vagy túl kemény sörtéjű fogkefe miatt, sokkal inkább ínygyulladás miatt lép fel.

Amennyiben a gyulladás az íny alatti keményszövetekre (csont, rostrendszer) is ráterjed,  a betegség komolyabb típusával állunk szemben. Ezt hívjuk fogágygyulladásnak (parodontitis). A betegség súlyosabb stádiumában a fogak gyökerét körülvevő csont is érintetté válik, pusztul, így a fogak körül mély tasakok jönnek létre és a gyökér egyre nagyobb része kerül íny fölé. Végső stádiumban már a fogak kilazulnak, stabilitásuk nagymértékben csökken.

A már kialakult és krónikus fogágybetegségek tünetei

• kellemetlen lehelet
  • fogak elvándorlása
  • foglazulás
  • fájdalom, duzzanat
  • erős fogínyvérzés

A fogágybetegség köznyelven fogínysorvadás akár saját fogainak elvesztésével is járhat. Ne kockáztasson, konzultáljon mihamarabb egy fogágybetegségekre specializálódott szakorvossal, hogy teljes értékű és érthető képet kapjon jelenlegi állapotáról. Javasoljuk tehát, hogy látogasson el a Helvetic Clinics rendelőjébe egy személyes konzultációra és ismerje meg a fogászati rendelők új generációja által nyújtott biztonságot, kényelmet, kiemelkedő szakmai színvonalat és értékarányos árainkat. Konzultációs időpontot a +36 1 690 1304-es telefonszámon tud kérni. Várjuk szeretettel a Helvetic Clinics belvárosi rendelőjében.