A fogágybetegségek kialakulásának okai

Fogágybetegségek és azok sikeres kezelése a Helvetic Clinicsben

A fogágybetegség, vagy fogágygyulladás röviden a fogakat körülvevő szövetek gyulladásos megbetegedését jelenti. A fogínysorvadás a fogágybetegség közkeletű neve. A fogágybetegség gyógyításával a parodontológia, mint szakterület foglalkozik, a betegség gyógyításában jártas fogszakorvos a parodontológus.

A fogágybetegségek kialakulásnak okai

Ahhoz, hogy részleteiben megérthessük a betegséget, ejtsünk néhány szót a fogak körüli szövetek felépítéséről. Fogainkat körülvevő szövetek összessége a fogágy. Fogaink gyökér része csontban ül, melyhez gyökérhártyarostokon keresztül kapcsolódik. A csontot a fogíny borítja.

A fogágybetegségnek (fogínysorvadás) az esetek nagy részében még napjainkban sem tulajdonítanak kellő jelentőséget a páciensek. Fontos megjegyeznünk azonban, hogy a fogágyat érintő megbetegedések népbetegségnek számítanak, a lakosság körülbelül háromnegyed részénél kisebb nagyobb mértékben jelen van akár ínygyulladásról, akár súlyosabb fogágygyulladásról van szó. A betegségek kezdeti stádiumban legtöbbször fájdalommentesek, csak néhány tünet utalhat a jelenlétükre.

A fogágygyulladás a szánkban lévő agresszív baktériumok jelenléte miatt alakul ki. A betegség okai a szájüregben felhalmozódó bakteriális felrakódások (lepedék, fogkő), melyek felszínén mindig friss baktériumréteg van jelen. A betegség kialakulásához azonban nem elegendő a nem kielégítő tisztítás. A lepedék és az agresszív bakteriális törzsek jelenléte mellett szükséges az immunrendszer nem megfelelő védekezése, a genetikai hajlam is. Ezeket a tényezőket elkerülni nem, csak kiszűrni, a betegséget időben felismerni tudjuk. Szintén fontos megemlítenünk, hogy a dohányzás nagyfokú rizikótényezőt jelent a betegség kialakulásában, illetve a már kialakult fogínysorvadást súlyosbíthatja. A fogágygyulladás általában látványos tünetek nélkül kialakuló, évek alatt előrehaladó betegség, melynek kezdeti enyhe tünetei (fogínyvérzés) után már csak előrehaladott állapotában mutat a páciens számára is érzékelhető tüneteket (fogelvándorlás, fogmozgathatóság, esetenként fájdalom, duzzanat). Ezért rendkívül fontos a betegség időben történő felismerése, mielőtt a súlyos tünetek kialakulnának. Ezért kezdjük pácienseink ellenőrzését mindig a fogágy alapos vizsgálatával, hogy amennyiben arra utaló jeleket találunk, időben kezdhessük meg a parodontális kezeléseket. Az öröklődő hajlam miatt rendkívül fontos a már kialakult betegségben szenvedő páciensek rokonainak, gyermekeinek szigorú és rendszeres szűrése, vizsgálata, szükség esetén kezelése, hogy a betegség előrehaladását megakadályozhassuk.

A fogágybetegségek korai tünetei, melyekre figyelmet kell fordítania

• fogínyvérzés (pl. fogmosáskor)
  • duzzadt vörös íny
  • esetenként kisfokú érzékenység
  • kellemetlen lehelet

A fogágybetegségek kialakulása

A fogágybetegség minden esetben ínygyulladással (gingivitis) kezdődik. Korai stádiumban felismerve a betegség megfelelő kezeléssel egyszerűen megállítható, visszafordítható. Ilyenkor még semmiféle visszafordíthatatlan károsodás nem alakul ki a fogakat körülvevő szövetekben, ezért mindenképpen fontos hangsúlyozni a betegség korai felismerésének fontosságát. Legfontosabb tünet a fogmosáskor fellépő ínyvérzés, illetve a duzzadt, vörös íny. Fontos hangsúlyozni, hogy a fogmosáskor fellépő vérzés a legritkább esetben jelentkezik csak a túl erős fogmosás, vagy túl kemény sörtéjű fogkefe miatt, sokkal inkább az ínygyulladás klinikai jele.

Amennyiben a gyulladás az íny alatti keményszövetekre (csont, rostrendszer) is ráterjed,  a betegség komolyabb típusával állunk szemben. Ezt hívjuk fogágygyulladásnak (parodontitis). A betegség súlyosabb stádiumában a fogak gyökerét körülvevő csont is érintetté válik, pusztul, így a fogak körül mély tasakok jönnek létre, és a gyökér egyre nagyobb része kerül íny fölé. Végső stádiumban már a fogak kilazulnak, stabilitásuk nagymértékben csökken.

A már kialakult és krónikus fogágybetegségek tünetei

• kellemetlen lehelet
  • fogak elvándorlása
  • foglazulás
  • fájdalom, duzzanat
  • erős fogínyvérzés

A fogágybetegség köznyelven fogínysorvadás akár saját fogainak elvesztésével is járhat. Ne kockáztasson, konzultáljon mihamarabb egy fogágybetegségekre specializálódott szakorvossal, parodontológussal, hogy teljes és érthető képet kapjon fogágya jelenlegi állapotáról. Javasoljuk, hogy látogasson el a Helvetic Clinics rendelőjébe egy személyes konzultációra, és ismerje meg parodontológus szakorvosaink tanácsait! Konzultációs időpontot a +36 1 690 1304-es telefonszámon tud kérni. Várjuk szeretettel a Helvetic Clinics belvárosi rendelőjében!